مفاهیم پایه

هیت سینک و کاربرد آن ؟

هیت سینک چیست؟

هیت سینک چیست؟

هیت سینک

هیت سینک چیست؟
هیت سینک (Heat Sink) یا همان معادل فارسی گرماگیر یا خنک کنند و یا انتقال دهنده گرما از آن جایی که از اسمش پیداست هیت سینک مسئولیت انتقال گرما از چیپ های LED ،SMD و COB به بدنه یا هیت سینک را دارد که با این کار گرمای تولیدی از چیپ کنترل می شود. این قطعه در تولید تجهیزات گوناگون برای کاهش گرمای تولیدی منبع و کنترل حرارت استفاده می شود.

هیت سینک به طور گسترده در تولید وسایل الکترونیک که قطعات حساس به افزایش دما دارند، به کار برده می شود. این قطعه حرارت تولید شده را جذب می کند و به تدریج از خود تخلیه می کند و به این طریق حرارت محصول را کنترل می کنند. در برخی محصولات نوین نور از بدنه به عنوان هیت سینک استفاده می کنیم.

در بردهای الکترونیکی تولید گرما رخداد طبیعی است و افزایش دما بیش از حدی که بر روی محصول نوشته شده می تواند باعث سوختن آنها شود. به طور عادی قطعات الکترونیک مانند چیپ های LED ،SMD ،COB در اثر تولید نور گرما تولید می کنند.

تولید کنندگان چراغ ها برای کنترل گرمای تولید شده توسط چیپ ها از هیت سینک استفاده میکنند که تولیدی نوین نور از در برخی از محصولات خود از بدنه به عنوان هیت سینک استفاده میکند که قدرت کنترل بیشتری بر روی گرما داشته باشد و این کار باعث شده که محصولات نوین نور در مرور زمان از کیفیت بهتری برخوردار خواهد بود.

در ادامه مقاله هیت سینک چیست با هیت سینک های نوین نور آشنا می شوید.

هیت سینک چیست

ساختار هیت سینک های نوین نور

برای کاهش حرارت تولیدی به یک قطعه می توان در مسیر آن، از گذاشتن مقاومت های مختلف استفاده کرد.
هیت سینک با استفاده از این روش و خاصیت مقاومت ویژه در مواد، جایگزین مطمئنی برای مقاومت ها است و به خوبی حرارت وارد شده بر محصول را کنترل میکند.

هیت سینک

این قطعه باید از موادی که رسانش حرارتی بالایی داشته باشد، ساخته شود و فلزات بهترین گزینه برای این کار هستند.
در بین فلزات، طلا بهترین گزینه است، اما به دلیل قیمت بالای آن جز در موارد خیلی خاص هست و از این فلز در چراغ های نوین نور استفاده نمی شود.
پس از طلا، مس گزینه مناسبی است ، اما چگالی بالایی که دارد و انعطاف پذیری پایینش در شکل دهی، مانع از استفاده از این فلز در ساخت هیت سینک می شود. آلومینیوم فلزی سبک و ارزان است که شکل پذیری خوبی دارد و به طور گسترده ای در ساخت هیت سینک به کار برده می شود.

قبل از ساخت هیت سینک های مدرن امروزی، تولید کنندگان در صنایع الکترونیک با نصب ورق و شمش آلومنیوم در کنار برد، دستگاه را خنک می کردند. با گذشت زمان با استفاده از ایجاد کانال های هوایی و آبی در هیت سینک ها، روش های جدیدی برای خنک کردن بردها ایجاد شد. فاصله پره ها و قطر و شکل ظاهری و سایر ویژگی ها مواردی هستند که در نوع طراحی و انتخاب مطرح می شوند. معمولا جهت تبادل بهتر حرارت، بین قطعات و هیت سینک از چسب سیلیکون استفاده می شود.
امیدواریم با مفهموم هیت سینک چیست به طور کامل آشنا شده باشید.
در ادامه مقاله 
هیت سینک چیست با گرماگیر های داخلی آشنا خواهیم شد.

هیت سینک پروژکتور

هیت سینک داخلی چیپ چه کاربردی دارد؟

هیت سینکی که داخل چیپ های LED ،SMD و COB به کار برده می شود برای جذب و انتقال گرمای حاصل از تابش نور چیپ LED ،SMD و COB و انتقال آن به هیت سینک خارجی یا همان بدنه می باشد. زیرا حرارت بالا باعث آسیب به فسفر داخل LED ،SMD و COB  می شود. «فسفر در رنگ های سفید آفتابی و پرتقالی وجود دارد» در نتیجه این آسیب باعث کاهش نور خروجی، تغییر رنگ و طول عمر LED ،SMD و COB می شود. به همین دلیل انتخاب هیت سینک در محصولات روشنایی اهمیت فراوانی در کیفیت نور دارد.

نقش هیت سینک در LED

یکی از مهمترین قطعات چیپ های LED ،SMD و COB قسمت خنک کننده آن می باشد. بر عکس تصور اشتباه بسیاری مبنی بر اینکه چیپ های LED ،SMD و COB حرارت تولید نمی کند، این قطعه الکترونیکی همانند سایر قطعات نیمه رسانا هنگام عبور جریان، حرارت تولید می کند که در صورت عدم مدیریت این حرارت تاثیر بدی بر روی عمکرد دیود نورانی خواهد گذاشت.

در مورد چیپ های LED ،SMD و COB نکته اینجاست که این تاثیر پس از مدتی خود را نشان خواهد داد و در روز اول مصرف کننده متوجه چیزی نخواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *